Thursday, November 18, 2010

Willkommen in Malta!

Torstaina 18.11.2010 The Independentin nelossivun otsikko huutaa:
"More travellers rely on online bookings". Ihanko totta?

Lehtijuttu kertoo MTA:n (Malta Tourism Authority) tiedotustilaisuudesta, jossa se esitteli lähitulevaisuuden suunnitelmiaan. Virasto ei ainoastaan aio piakkoin uudistaa Visit Malta -nettisivujaan, vaan se aikoo myös harpata kohti nykyaikaa ja julkaista Visit Malta -iPhone-sovelluksen. Sovellus toki lanseerataan aluksi varoivaisesti ainoastaan saksankielisenä.

Visit our website!
Kaikki tietävät, että turistien houkutteleminen saarelle on Maltan taloudelle elintärkeää. Siksi hieman hymyilyttää lukea, kuinka hommasta vastuussa oleva MTA hehkuttaa nyt tajunneensa, että kannattaapas satsata maan mainostamiseen verkossa ja mobiilissa.

Todettakoon vielä lopuksi, että kyllä siellä näköjään jotakin hommia ollaan tekemässä, sillä kirjoittaessani tätä sekä visitmalta.com että MTA:n nettisivut olivat alhaalla.

Wednesday, November 17, 2010

Tankki tyhjänä

Käräjillä on jälleen melkoinen kikkailu meneillään. Herra Jonathan Camilleri Bowman halusi lämmittää kämppäänsä ja asensi etupihalleen maan alle tuhatlitraisen ja 12,000 euron hintaisen kaasutankin. Homma ei tietenkään mennyt ihan putkeen.

Kaasua!
Suunnitteluvirasto MEPA (Malta Environment and Planning Authority) lähetti Camilleri Bowmanille määräyksen, jossa se vaati sääntöjen vastaisen kaasutankin poistamista. Camilleri Bowman ei vaatimukseen suostu, koska MEPAlla ei ole varsinaista ohjesääntöä koskien tämän tyyppisiä tankkeja. Camilleri Bowman oli toki hakenut lupaa - ja sellaisen saanut - vastaavan kokoiselle vesisäiliölle.

Kun Camilleri Bowman oli itse ollut yhteydessä MEPAn puheenjohtajaan, tämä oli luvannut, että kaasutankkia koskevat säännökset valmistuvat kuukauden kuluessa, ja että kyseinen tankki tulee saamaan MEPAn luvat.

Camilleri Bowmanin huolestuneet naapurit, jotka alunperin ilmoittivat asiasta poliisille, vaativat kuitenkin tankin poistamista. Camilleri Bowman itse vetoaa siihen, että hän on saanut tankilleen luvan Maltan luonnonvara-asioita hallinnoivalta MRA:lta (Malta Resources Authority). Uuden käänteen koko hommaan tuo vielä se, että samainen MRA on kuitenkin kieltänyt kaasufirmaa täyttämästä kyseistä tankkia. Myös tähän faktaan Camilleri Bowmanin puolustus tukeutuu.

Käsittelyä johtava tuomari päätti vetää hieman henkeä, joten hän lykkäsi kaasutankkijutun jatkon ensi vuoden puolelle. Toivottavasti Camilleri Bowman nauttii tyhjästä tankistaan ja talvesta tulee leuto.

Friday, November 5, 2010

Palmupulma

Jälleen kerran voimme vain ihmetellä, miten Maltalla ikinä saadaan mitään valmiiksi. Perjantaina 5.11 The Independent raportoi etusivullaan MEPAn (Malta Environment and Planning Authority) kokouksesta, jossa oli tarkoitus hyväksyä Ggantijan temppelialueen korjaus- ja parannustöiden suunnitelma.

Gozon saarella sijaitsevat Ggantijan temppelirauniot ovat UNESCOn maailmanperintökohde ja tärkeä turistirysä. Alueen parannustyöt ovat merkittävä osa meneillään olevaa Maltan arkeologista ympäristönsuojeluprojektia, joka alkoi vuonna 2008 ja jonka hinnaksi on arvioitu 9,2 miljoonaa euroa.

MEPAn päätös jäi kuitenkin avoimeksi, koska Maltan maatalousministeriö ei hyväksy, että temppelialueen laitamilta poistetaan 19 taatelipalmua. MEPAn mukaan palmut ovat haitaksi alueen maanalaisille arkeologisille jäänteille.
Eräs MEPAn puhuja sanoi, että maatalousministeriö ei erota yhtä palmulajia toisesta ja se on erehtynyt luulemaan, että taatelipalmu kasvaa alueella kotoperäisesti.

Osapuolet pyrkivät jatkamaan keskustelua aiheesta lähitulevaisuudessa.

Wednesday, November 3, 2010

Törmäyskurssilla Gaddafin kanssa

Maltan lehdistö kirjoitti keskiviikkona 3.11 eriskummallisesta tapahtumasarjasta, jossa potkut saanut maltalainen lentokapteeni Sinclair Portelli vaatii vahingon- korvausta Maltan liikenneviranomaisilta (Transport Malta). Tapahtumat saivat alkunsa Libyan ilmatilassa maaliskuussa 2009, kun Portellin ohjaama maltalaisen Medavia-yhtiön kone lensi vaarallisen lähellä kahta Mabrukin lähistöltä noussutta Airbus-lentokonetta. Kapteenin mukaan vaaratilanne oli "tyhjästä ilmaantuneiden" libyalaiskoneiden aiheuttama. Libyalaiset viranomaiset pitivät Portellille tämän laskeuduttua pikaisen kuulustelun, ja mies sai lentokiellon Libyan ilmatilaan.


Medavia yritti lähes vuoden ajan tuloksetta selvittää asiaa Libyan kanssa, ja viime helmikuussa Portelli sai virallisesti kenkää. Potkujen syyksi ilmoitettiin lopulta salamyhkäisesti force majeure, "koska Libyan johtaja Muammar Gaddafi oli ollut kyydissä toisessa Airbus-koneista".

Portellia asiassa potuttaa se, että Transport Malta ei ole tehnyt tapauksesta tutkimusta, tai ainakaan toimittanut lentäjälle minkäänlaisia tutkimustuloksia. Virastolla on nyt kymmenen päivää aikaa toimittaa Portellille selvitys asiasta. Sen kannattaisikin pikimmiten lähettää tiedustelijansa ottamaan selvää, minne eversti Gaddafilla oli 20 kuukautta sitten niin kova kiire, että rutiinilennolla ollut rahtikone oli jäädä jalkoihin, ja miksi syy vaaratilanteesta vieritettiin maltalaispilotin niskaan. Jäämme työttömän lentäjän kanssa odottamaan vastauksia.

Tuesday, November 2, 2010

HBO:n hiekkalaatikkoleikki


Tänään riidellään hiekasta. Amerikkalainen TV-yhtiö HBO kuvaa parhaillaan uutta Game of Thrones -fantasiasarjaansa Maltalla. Kuvausalueeksi ollaan kelpuutettu Gozon saarella sijaitseva kivikko, jossa esiintyy runsaasti esihistoriallisia fossiileja. HBO lupasi tietenkin pitää geologisesti tärkeästä pläntistä hyvää huolta filmauksen aikana.

Asianmukainen työväline
Kuvausryhmä sai MEPAlta (The Malta Environment and Planning Authority) myös luvan käyttää hiekkaa maiseman muokkaamiseen, kunhan se noudattaisi tiettyjä ehtoja. Määräysten mukaan hiekka tulee putsata pois manuaalisesti luudilla ja lapioilla, jotta alle jääneet fossiilikivet säilyisivät ehjinä. Tuotantoryhmän neropatit alkoivat kuitenkin suorittaa siivoustaan jenkkityyliin jämerillä puskutraktoreilla ja kuormureilla, vaikka alueella ei normaalisti saa ajaa edes henkilöautolla.

HBO oli toki jättänyt MEPAlle 15,000 euron takuurahan, jonka viranomaiset nyt aikovat luonnollisesti pidättää mahdollisten tuhojen maksamiseksi. Paikalliset luonnonsuojelujärjestöt ovat kuvailleet takuusummaa naurettavan pieneksi. Mikäli kuvausryhmä on onnistunut aiheuttamaan merkittävää tuhoa fossiilialueella, hiekkalaatikkoriitaa tullaan epäilemättä puimaan vielä pitkään sen jälkeen, kun itse koko miekkojen- kalistelueepos on jo purkitettu.

Monday, November 1, 2010

Lintudirektiivi ja nokankoputtajat


Maltan ja EU:n välinen henkien taisto saarivaltion linnunmetsästyskauden pituudesta käy taas tulikuumana. Asia on pohjimmiltaan yksinkertainen: Malta aikoo julistaa ensi keväänä kolmen viikon metsästyskauden, jonka aikana metsämiehet saisivat ampua 25,000 turturikyyhkyä (Streptopelia turtur) ja viiriäistä (Coturnix coturnix). EU ei tätä kuitenkaan hyväksy.

Turturikyyhky ja viiriäinen
Aikomus on EU:n mukaan sen lintudirektiivin vastainen. Direktiivi, jonka tarkoitus on suojella ja säilyttää Euroopan lintukantoja, kieltää metsästyksen keväällä, joka on lintukannoille haavoittuvaisinta aikaa. Sääntöön on kuitenkin mahdollista saada poikkeus, kuten Maltan kohdalla toimittiin viime keväänä. Tuolloinkin hallitus halusi saman kolmen viikon metsästyskauden, mutta tyytyi lopulta oikeudenkäyntiuhan alla viikon sesonkiin ja 7,500 tapetun linnun kiintiöön.

Ennen oli toki toisin. Malta ei paljon poikkeuslupia kysellyt, kun se ensimmäisinä EU:n täysjäsenvuosinaan 2004-07 järjesti täysimittaisen kevätmetsästyskauden. Tästä maa sai EU:n oikeustuomioistuimen kimppuunsa, ja kevät 2008 oli kyyhkyille leppoisaa aikaa. Tuomioistuin kuitenkin tyri pahasti, kun se lausunnossaan meni lupaamaan Maltalle tulevaisuudessa "rajoitetun" kevätmetsästyskauden. Tähän Maltan hallitus nyt vetoaa, ja sanoo nykyisen ehdotuksensa olevan EU-sääntöjen sallimissa rajoissa.

Tämän palloilun keskellä lintudirektiivi tuntuu totta puhuen olevan vain yksi pitkällä listalla olevista EU:n säännöistä, joilla Malta on valmis pyyhkimään perseensä. Maa on saanut viime vuosien aikana Brysselistä jos jonkinlaista noottia, huomautusta ja varoitusta direktiivien laiminlyönnistä liittyen esimerkiksi äitiyslomiin, rahanpesuun, kaatopaikkoihin, vesipolitiikkaan, tulvien estoon, melusaasteeseen ja lentokoneiden tankkaukseen - nimetäkseni muutamia.

Maltan hallitus on epäilemättä valmis tinkimään, vitkuttelemaan ja testaamaan EU:n kärsivällisyyttä edelleen myös linnustusasiassa - ja tarvittaessa pyllistämään Brysselin suuntaan - ja kevään tullen viiriäinen saa taas kyytiä.